.....

Saturday, November 12, 2011

1 SOALAN,10 JAWAPAN

IN THE NAME OF ALLAH THE MOST GRACIOUS THE MOST MERCIFUL

Alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan kepada saya untuk menaip bagi mengUPDATE blog ini..
Ingin saya kongsikan bersama saudara-saudari sekalian mengenai suatu topik YANG......Saya amat suka topik ini..

Oleh sebab itu, saya membuat kajian ( SURVEY ) kepada 11 orang sahabat-sahabat saya yang terpilih..Untuk pengetahuan kalian semua, saya memberi SMS kepada mereka sebelum saya tidur semalam..Pagi ni, apabila mata dibuka,sebelum melihat jam pada skrin HANDPHONE..Ini yang saya lihat dulu..

(hanya gambar hiasan,bukan HANDPHONE saya nihh...^_*)


 saya mendapat _ _ MESSAGES..tapi tak semua yang jawab pertanyaan saya tu..ada yang tak REPLY sampai sekarang..ada yang balas MESSAGE yang sama sampai tiga kali(cukup 1 jawapan ye..tak perlu ulang MESSAGE..*_^)ada yang baru balas hari ini.. malah ada yang TANYA saya pulak...SOALAN DIBALAS DENGAN JAWAPAN la....ni SOALAN DIBALAS DENGAN SOALAN pulak..&_& tapi kadang-kadang soalan perlu dibalas dengan soalan juga kan??tak pa..tak pa..saya terima...

saya kasi soalan yang berbunyi begini,
 Apa nak jawab bila orang tanya,
'KAU BAHAGIA TAK DENGAN KEHIDUPAN SEKARANG INI?,
JAWAB SEJUJUR-JUJURNYA'

sebab tu TITLE saya kat atas tu...1 SOALAN 10 JAWAPAN...nak tahu apa diorang balas???jom baca!!!

1st message: Well, klau lifestyle yg 'solehah'...Alhmdlilah bhagia....Y?

2nd message: Bahagia?herm..Siape yg betnye?

3rd message: Jwb la bahagia...knpe? 
 
4th message: Kdg2 ye kdg2 x.lumrah khidupn

5th message:  Wallahua'lam bissowab...kta xkn bhgia slagi x dpt apa yg kta plg ignkn dlm hdup ni

6th message: 50 bhgia 50 mrana...Y?

7th message: Not realy

8th message:  Bahagia bla ada Allah dlm hati,bla tk rsa prsaan tu,hidup mmg tk tng..sbb tkda prgntgn kt Allah..jka Allah bri ujian sbrt mna pn,jka dltkkn yg terats, hidup pasti lbh bermakna.........(message tambahan..PRIVATE!!)

9th message: Ha!Sapa tanya?

10th message: Klu ana la, ana akn jwb..."Kebahagiaan e2 ad plbg tafsiran.Bgku hdupku bahagia..."Tak kan nak hebohkn kat org prob we r facing..Pelek lah question 2..

(mesej ke 9 dan 10 adalah orang yang sama..harap maklum) 

11th message: Ya...Kalau...Kalau...Ada IMan sbagai pembimbing dn ISlam sebagai deen

12th message:  Of course la (nama SI PENGIRIM) jwb bhgia...Sbb b'ada dlm nikmat t'besar iaitu nikmat iman dn Islam

Ni la antara balasan-balasan SMS dari mereka yang saya sayang!!!sebenarnya ada lagi SMS-SMS yang berlanjutan mengenai soalan ni..tapi biarkanlah yea...



















Sekiranya saya beri soalan yang sama kepada kalian yang belum menerima soalan ini lagi daripada saya,apakah agaknya jawapan kalian ya??

Saya amat tertarik dengan jawapan MESSAGE-8...yang lain saya terima jugak...tapi saya amat tertarik dengan kata-katanya yang menyentuh jiwa saya...(bagi saya..bagi anda,...TERSERAH!!)

Bahagia apabila ada Allah dalam hati,apabila tak terasa perasaan itu,hidup memang tidak tenang..sebab tiada pergantungan kepada Allah..jika Allah beri ujian seberat mana pun,jika diletakkan yang teratas, hidup pasti lebih bermakna........

Saya setuju dengan pengirim ni...pabila kita letak yang paling utama di tempat yang paling utama (faham ke tak nih???),iaitu ALLAH TA'ALA..sudah pasti kehidupan akan bahagia walau perit untuk kita hadapinya...

Rasulullah SAW pernah bersabda...

 "Amat menakjubkan kehidupan orang mukmin seluruh urusannya membawa kebaikan.Sekiranya dia mendapat kegembiraan,dia bersyukur, maka dia mendapat kebaikan.Sekiranya dia ditimpa kesusahan dari ujian dan bencana, dia bersabar, dia bersabar.Maka dia mendapat kebaikan.Mukmin sahaja yang dapat merasai keadaan ini."

Justeru,pilihlah jalan yang pengakhirannya mendapat kebahagiaan di DUNIA dan AKHIRAT....Bak kata senior saya..THE CHOICE IS IN YOUR HAND..Jika mahu kehidupan yang bahagia selamanya..maka bahagialah kehidupan kita selamanya,INSYA-ALLAH...Jika kita ingin memilih jalan yang bahagia sementara,maka dapatlah apa yang kita impikan di dunia..


Get More Islamic Testi Here!

No comments:

Post a Comment