.....

Sunday, November 20, 2011

BERWASPADA TERHADAP DUA PERKARA-2

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Insya-Allah hari ni saya akan sambung pada JANGAN PANJANG ANGAN-ANGAN
Tanya diri kita kenapa Rasulullah SAW tak benarkan kita pangjang angan-angan?mesti ada sebab-musabab yang akan melemahkan jati diri kita..

Sifat panjang angan-angan ini merupakan suatu perbuatan yang sia-sia...KENAPA?sebab bila panjang sangat angan-angan kita...mesti kita tidak bergerak..macam mana nak majukan diri?kalo angan-angan saja yang tinggi...tapi usaha yang dilakukan hanya sekecil semut.



Sifat ini juga berkait rapat dengan sifat suka menangguh-nagguhkan sesuatu pekerjaan..TAK PERCAYA?jom kita lihat contoh yang paling berkesan,insya-Allah..:)sebagai contoh,diri saya sendiri..masih memakai baju uniform sekolah..masih memegang gelaran "STUDENT"...masih MUDA(ehem2...tapi tahun depan paling TUA!!tak termasuk Tingkatan 6 yea..hekhek~)mestila ada cita-cita yang saya nak capai..macam kawan-kawan saya yang lain...

Insya-Allah tahun 2012(.....tahun depanla....)saya bakal duduki Peperiksaan SPM..kalo saya tak PULUN dari sekarang,masih goyang kaki,masih buka rancangan-rancangan yang tak berfaedah di kaca TV,masih berCHATTING-CHATTING berjam-jam...masih makan tidur makan tidur...macam mana saya nak berjaya??walaupun saya bercita-cita nak jadi seorang AKAUNTAN<hanya contoh..,tapi kalo Allah nak bagi jadi,alhamdulillah...>ANGAN-ANGAN ja lebih..usaha tak sampai pun tahap yang nak dicapai...mesti tak akan dapat capai punya cita-cita tu...

Jadi,tak payah la panjang sangat angan-angan tu...kalo kita cakap kita sayang Rasulullah,elakkanla dari melakukan perbuatan yang baginda tak suka...

POST kali ni,sikit ja...tapi harap ia memberi manfaat buat semua...insyaAllah...

4 comments:

  1. from me... ilyna..
    post kali ringkas tp wokeyh!! erm... nnt wat la post ttg sirah rasulullah ke, sahabat2 ke or pape je la.. [ngada2 plak kte nie..]hehe... anyway,.. go0d luck! asm....

    ReplyDelete
  2. thanks for reading...memang dalam perancangan nak tulis mengenai sirah...doakan:)

    ReplyDelete
  3. urm...okey la klo cm tu... ttg tokoh2 islam ke...
    Sultan Muhammad Al-fateh (cadangan je) teringin nak tau cite dye lbey terperinci..hehe.. suggest jerk..

    salam.

    ReplyDelete
  4. insya-Allah:)
    akan dicuba mencari bahan berkaitan dengan kisah Sultan Muhammad Al-Fateh

    ReplyDelete