.....

Thursday, November 17, 2011

BERWASPADA TERHADAP DUA PERKARA-1

Rasulullah SAW bersabda:
"Dalam banyak-banyak perkara yang aku bimbangi berlaku kepada umatku ialah perbuatan menurut hawa nafsu dan panjang angan-angan"

alhamdulillah...sudah lama saya tidak menarikan jari-jemari saya untuk berkongsi sesuatu yang boleh meningkatkan iman kita...insya-Allah..terusik di hati untuk saya berkongsi SUATU PERKARA yang sering kita lakukan tetapi sebenarnya tidak menjamin apa-apa terhadap diri kita..

sebelum saya mengetengahkan topik ini,saya ingin mengajak diri saya dan kalian semua beristighfar 7x terlebih dahulu...

sudah lama sebenarnya saya tidak beristighfar...terasa hati ini sangat kotor!!jijik!!
(YA ALLAH, ampunilah dosa-dosaku..amin)entah kenapa hati ini tidak tenteram..

OK,insya-Allah balik pada topik asal,baru saja saya membaca BUKU TUNDUKKAN HATI..Dalam Subtopik 4(Jangan ikut hawa nafsu,Jangan panjang angan-angan),penulis menjelaskan bahawa Rasulullah SAW sangat mengkhuatiri umatnya yang suka menurut hawa nafsu dan panjang angan-angannya..untuk POST kali ini saya hanya akan berkongsi mengenai MENURUT HAWA NAFSU...

Perbuatan menurut hawa nafsu ini menyebabkan manusia berada dalam kesesatan.Mereka sering melakukan perkara yang dilarang Allah dan meninggalkan perintahNya..Kenapa hal sebegini boleh terjadi?Sebagai contoh, dalam dunia realiti hari ini, rata-rata manusia meminati DRAMA KOREA dan JEPUN...Mereka terlalu mencintai para artis ini sehinggakan mereka mengikut,meniru atau COPY PASTE cara kehidupan artis-artis tersebut.Adakah yang membaca sekarang ini tergolong dalam mereka yang sedang merugikan diri mereka sendiri?

Bukan saya menghalang kalian semua menonton drama-drama atau MOVIE-MOVIE seperti ini.Andai cerita-cerita itu boleh mengingatkan kita kepada Sang Pencipta,teruskanlah.Tetapi jika kita sudah mengikut cara pakaian mereka,boleh menari seperti mereka, style rambut mereka,UBAHLAH..jika kita hanya menurut hawa nafsu semata,binasalah akhirat kita..Tak salah jika menonton sekali-sekala,tapi ada ka orang akan berhenti menonton selagi tak habis sampai EPISODE AKHIR,betul tak?(saya tahu la,dulu pun saya FANATIC dengan mende2 nih...)



Salah satu sifat mereka yang suka menurut hawa nafsu ialah sikap MALAS!malas berusaha...suka menangguh-nangguhkan sesuatu pekerjaan..Bagaimana hendak menarik perhatian Allah kepada kita andai sifat kita sendiri sudah membuktikan kita mempunyai ciri-ciri yang dimurkai Allah?



Ambil semula contoh di atas,disebabkan TERGILA-GILAKAN KOREA/JEPUN(maaf sesiapa yang terasa),
SOLAT LEWAT,MANDI LEWAT,BACA AL-QURAN mungkin baca atau tak baca langsung,MASA MAKAN tak tetap,KERJA SEKOLAH TERTANGGUH.....apa lagi kesan-kesan jika kita terlalu menurut perintah hawa nafsu tu?banyak kan?sekiranya ibu kita meminta tolong,mesti akan jawab, 

"JAP BU...","LIMA MINIT LIMA MINIT","JAP JAP...NAK HABIS DAH NI..."

andainya ungkapan-ungkapan seperti ini yang kita ungkapkan,muhasabahlah kembali...takut kita menjadi ANAK DERHAKA...na'uzubillah...

Sebelum saya merehatkan jari-jemari ini,ingin saya memetik satu kata-kata daripada BUKU KUNCI KEJAYAAN MINDA,Dr Aidh Abdullah Al-Qarni,

KELMARIN sudah berlalu,
HARI INI sedang berjalan,
ESOK belum tiba.
Maka gunakanlah kesempatan 
HARI INI kerana kesempatan itu
ialah HARTA YANG TERPENDAM.

No comments:

Post a Comment